Sundbyberg i Brasilien

Varmt mottagande när Sundbybergs stad besöker Brasilien

Sundbybergs stad i Brasilien Taboão da Serras borgmästare Dr Farias i mitten tar emot en gåva i form av en glasskål från Orrefors. Längst till höger kommunstyrelsens ordförande Helene Hellmark Knutsson (S) och längst till vänster skymtar näringslivschef Sharif Pakzad. Just nu är representanter från Sundbybergs stad i Brasilien för att etablera ett vänortssamarbete med staden Taboão da Serra på temat "hållbar utveckling". Sundbybergs stad mottogs varmt i Taboão da Serras stora amfiteater. Mer än 200 representanter från näringsliv, olika organisationer och allmänheten deltog i ceremonin. Under mottagningsceremonin bytte städerna presenter och flertal journalister bevakade besöket.
 
Schemat har varit späckat, igår var delegationen från Sundbyberg bland annat med på invigningen av ett av Taboão da Serras "Housing projects". Projektet innebär att staden rustar upp slumområden och sedan överlämnar nya, fina bostäder till de familjer som bor där. Igår fick 700 personer flytta in i nya lägenheter. Helene Hellmark Knutsson (S), kommunstyrelsens ordförande, klippte band tillsammans med Taboão da Serras borgmästare Dr Farias.

- Vi är mycket glada att vårt arbete har gett frukt och att en liten stad, i ett land som Sverige har uppmärksammat detta. Vi ser fram emot att utveckla samarbetet mellan städerna och bygga en stad för nästkommande generationer, säger Dr Farias.

- Taboão da Serra har visat stor värme. Jag känner mig mycket priviligierad över att kunna ta del av  erfarenheterna som en progressiv stad som Taboão da Serra samlat på sig. Jag hoppas att Sundbybergs stad kan vara en del av stadens strävan att växa, säger Helene Hellmark Knutsson.

- Det som jag ser här idag är väldigt unikt. Samarbete mellan två städer är möjligt och jag är glad att Sundbyberg har tagit detta initiativ. Nu när jag ser detta, undrar jag varför man inte har gjort det här tidigare och varför inte flera kommuner gör samma sak, säger Jonas Lindström, VD för Svenska Handelskammaren i São Paulo.

Från Sundbybergs stad deltar även kommunstyrelsens förste vice ordförande Siyamak Sajadian Sasanpour (MP) samt näringslivschef Sharif Pakzad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0