Intervju med Hugo Oljemark

Brasiliens framtid är här Brasilien har kallats "landet som har framtiden för sig", och det ser ut som om framtiden redan är här. Hugo Oljemark, som är ansvarig för Brasilianska Handelskammaren i Sverige, ser ett land i förändring med stor potential för svenska företag.
 
- Den brasilianska ekonomin går bra, valutan stärks, börsen går bra och arbetslösheten minskar. Även korrumptionen och kriminaliteten minskar. Med sina 200 miljoner invånare är det en stor och intressant marknad, men som företag bör man kanske inte börja sin utlandsetablering med Brasilien, utan ha erfarenhet från andra länder först.
De flesta stora svenska företag finns redan på plats i Brasilien, men även en del små, och totalt finns runt 200 svenska företag etablerade. Telecom- och fordonsbranscherna är stora, och många tillverkningföretag lägger ut delar av produktionen, vilket innebär att antalet underleverantörsföretag ökar. En ny växande bransch är tjänsteleverantörer, vilket för med sig nya problem och andra regler. För att komma rätt i den brasilianska byråkratin tycker Hugo Oljemark att man bör ta hjälp.
- Brasilien är byråkratiskt och tungrott, det tar tid. För att allt skall bli rätt från början bör man ta hjälp. Börja med att sondera marknaden för att se över aktörer, prisläge, tullar etc. Personliga kontakter är viktiga, så åk dit och träffa potentiella samarbetspartners, kunder och leverantörer för att få en känsla, och sedan lättare kunna fatta beslut. Ett problem i sammanhanget kan vara språket, engelskan är inte så utbredd, och få svenskar kan portugisiska eller spanska.
- Samarbetspartners är speciellt viktigt i samband med produkter och tjänster, dels för att  anpassa till marknaden, dels för att få fördelaktiga tullar. Att exportera en färdig vara från Sverige är kostnadskrävande, tullen är 10-20 procent. Därtill kommer statlig skatt och moms, som man visserligen får tillbaka, men företaget måste ligga ute med pengarna. Om man däremot väljer att vidareförädla produkterna på plats minskar kostnaderna.
- Brasilianarna är ett generöst och positivt folk som ser möjligheter och tror att allt går. Det innebär också att de ogärna ger negativ information, varför det kan vara bra att ha en egen kontakt för att få en korrekt bild av hur verksamheten går, många har t.e.x. en ekonomichef på plats, avslutar Hugo Oljemark.
Christina S. Donnerlid

Kommentarer
Postat av: Stefan Nilsson

Tack för en läsvärd intervju.

2011-04-19 @ 11:01:48
URL: http://biggest-loser.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0